سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشکل مزیت های مصنوعی برای صنایع

مشکل مزیت های مصنوعی برای صنایع

یکی از اعضای هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی صنایع به دلیل اعطای یارانه مزیت های مصنوعی داشتند.

اما با حذف یارانه ها قدرت رقابت و صادرات خود را از دست دادند و تعطیل شدند. ایده آل خلاقانه با بیان

وی با بیان اینکه در سال های گذشته با توجه به تخصیص یارانه ها مزیت های مصنوعی در اولویت بندی صنایع داشته ایم.

تصریح کرد: برخی از صنایع معدنی، صنایع تبدیلی و بخش هایی از صنایع تبدیلی غذایی، خدمات فنی و مهندسی و صنایع پایین دستی پتروشیمی از جمله صنایع هستند. که در کشور مزیت هایی دارند.

یکی از اعضای هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت درباره اولویت های صنعتی در ایران گفت: معمولا دولت های مختلف سعی می کنند روی موضوع اولویت های صنعتی و صنایع دارای مزیت کار کنند.

اما به گفته وی، مهم ترین درخواست بخش خصوصی در حال حاضر تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور است که مشخص می کند کشور در کدام بخش های تولیدی مزیت دارد و در بازار جهانی حرفی برای گفتن دارد. عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال های گذشته در برخی موارد مزیت های مصنوعی داشتیم، تصریح کرد: به عنوان مثال در برخی صنایع مانند صنعت پتروشیمی یکی از مزیت های یارانه است.

که در مواد خام یا حامل های انرژی دارای مزیت (نسبی، نه رقابتی) برای محصول تولید شده بودند.

این مزیت نسبی گاهی باعث رشد یک صنعت می شد اما وقتی یارانه برخی از این صنایع حذف شد عملاً مزیت خود را از دست داد و شاهد بودیم که برخی از این صنایع نیز توانایی صادرات خود را از دست دادند.

با از دست رفتن ظرفیت صادراتی صنایع، واحدها مجبور می شوند

توانستند رقابت داخلی داشته باشند و برخی بسته شدند.

وی افزود: بنابراین باید در نظر داشت که برخی از لیست هایی که تاکنون برای صنایع اولویت دار تهیه شده است.

بر این اساس است که بعضاً به آنها ارائه شده است.

سرمایه‌گذاران به عنوان اولویت‌های سرمایه‌گذاری هستند و بر اساس آن صنعت را انتخاب و اداره می‌کنند.

اما اکنون بخشی از آن اولویت هاست

به هم ریخته است البته به گفته یکی از اعضای هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت به نظر میرسد شرکت های خوبی در بخش های صنعت معدن وجود دارند که دارای ذخایر زیادی هستند و توانایی استخراج آن ها را دارند. صنایع تبدیلی و قطعات مواد غذایی - صنایع غذایی.

کالاهای رقابتی تولید می کنند و علاوه بر مزیت نسبی در کشور، مزیت رقابتی ایجاد می کنند و می توانند در بازارهای جهانی حضور داشته باشند.

علاوه بر این، خدمات فنی و مهندسی و صنایع پایین دستی پتروشیمی که طیف وسیعی از صنایع را تشکیل می دهند.

از دیگر صنایعی هستند که به دلیل وجود منابع نفت و گاز در کشور دارای مزیت هایی در کشور هستند.


آمریکا اجرای تحریم ها را تشدید می کند

 رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در بیانیه‌ای با اشاره به تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران گفت: دولت بایدن در اقدامی علیه کسانی که تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنند تردیدی نخواهد داشت.

رابرت مالی در پی تحریم‌های جدید واشنگتن علیه موسسات و شرکت‌های ایرانی و خارجی به بهانه ارتباط با بخش‌های پتروشیمی و نفت ایران، در صفحه توئیتر خود نوشت: 9 موسسه را در زمینه‌های مختلف تحریم کرده‌ایم که نقش مهمی در تولید نفت دارند.

میلیون ها دلار نفت و پتروشیمی ایران را می فروشند و به خریداران شرق آسیا می رسانند.

مالی افزود: این آخرین نمونه اقدام علیه کسانی است که تحریم ها را دور می زنند.

اقدام امروز علیه افراد مرتبط با شرکت پتروشیمی تریلیونز بود که خود تحت تحریم بود و فروش پتروشیمی ایران به خریداران شرق آسیا را تسهیل کرد. 

و ما مصمم هستیم

«تقویت اجرای [تحریم‌ها] به دلیل تداوم و تحولات نگران‌کننده هسته‌ای ایران.» وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی شش تولیدکننده پتروشیمی مستقر در ایران یا شرکت‌های تابعه آنها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور را هدف قرار داده است.

برایان ای. نلسون، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در بیانیه‌ای گفت که ایران به طور فزاینده‌ای به فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی خود به خریداران آسیای شرقی روی آورده است که نقض تحریم‌های ایالات متحده آمریکا است.


اجاره 8 هزار میلیارد تومان قیر رایگان

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند مصوبه مجلس برای تعیین نرخ مقطوع برای قیر رایگان می تواند رانت زیادی را ایجاد کند که می تواند صرف پروژه های عمرانی شود.

نمایندگان مجلس برای هفتمین سال متوالی با اختصاص قیر رایگان به دستگاه های دولتی موافقت کردند که معمولاً حدود 70 درصد آن به بخش راه و مسکن (48 درصد سهم وزارت راه و شهرسازی و 20 درصد سهم مسکن) اختصاص دارد. بنیاد)، هنگام بررسی لایحه بودجه 1401

در حالی که در سال های 1398، 1399 و 1400 و همچنین در لایحه تخصیص بودجه سال 1401 به مجلس و حتی مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای سال بعد، سقف قیر رایگان برای پروژه های عمرانی و راه های روستایی در نظر گرفته شده است.

و مناطق محروم 15 هزار میلیارد تومان بود که در جریان رسیدگی به بند «ز» تبصره 1 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کشور در صحن علنی مجلس در 24 اسفندماه امسال، این رقم از 15 به 19 افزایش یافت. هزار میلیارد تومان برای اولین بار در 7 سال گذشته.

مجلس: هر تن قیر 7.5 میلیون تومان به وزارت راه تعلق می گیرد/ مابه التفاوت قیمت تعیین شده بر اساس نرخ ارز کالا توسط وزارت نفت جبران می شود.


بر این اساس وزارت نفت موظف است تا 19 هزار میلیارد تومان نفت خام را برای تولید میله وکیوم در اختیار پالایشگاه ها قرار دهد و سپس از فروردین ماه سال آینده محصول تولیدی را به صورت ماهانه در اختیار شرکت های قیر قرار دهد.

قیمت قیر تهاتری بر اساس قیمت بورس کالا تعیین می شود اما وزارت راه و شهرسازی نیز حواله نقدی قیر دریافتی را با قیمت هر تن 7 میلیون و 500 هزار تومان ارائه می کند. همچنین وزارت نفت باید از محل فروش نفت خام، مابه التفاوت قیمت قیر در بورس کالا و قیمت قیر مجاز به این وزارتخانه را به قیر سازان جبران کند.

متوسط قیمت یک ماهه قیر در بورس کالا: تُنی 12 میلیون تومان


طی یک ماهه اخیر در بازه 19 بهمن تا 19 اسفند سال جاری قیمت هر تُن قیر در بورس کالا بسته به کیفیت یا شرکت سازنده آن از 9 تا 15 میلیون تومان به فروش رفته است.


گران‌ترین قیر مربوط به قیرهای MC20 با تُنی 14 تا 15 میلیون تومان و ارزان‌ترین نیز مربوط به گونه‌هایی از قیر 6070 از 9 تا 11 میلیون تومان است.

این در حالی است که بیشترین عرضه قیر در بورس کالا به 6070 نوع قیر در بازه قیمتی 11 تا 13 میلیون تومان در هر تن اختصاص دارد.


بنابراین میانگین قیمت هر تن قیر در بورس کالا را می توان 11 تا 12 میلیون تومان در نظر گرفت.


مصرف داخلی قیر؛ 2.5 میلیون تن در سال

از سوی دیگر سید حسین میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های عمرانی 18 آبان امسال در همایش قیر و آسفالت میزان مصرف داخلی قیر در کشور را برای اجرای پروژه‌های عمرانی 2.5 میلیون تن در سال عنوان کرد.


رانت 8 تا 11 هزار میلیارد تومانی قیر رایگان در سال آتی


با این حساب دولت می‌بایست برای تخصیص قیر تهاتری به پروژه‌های عمرانی و پیمانکاران، در سال آتی با نرخ فعلی قیر، 27.5 تا 30 هزار میلیارد تومان هزینه کند که به معنای ایجاد رانت 8.5 تا 11 هزار میلیارد تومانی (مابه‌التفاوت قیر واقعی با قیمت تعیین شده از سوی مجلس) خواهد بود.

زیرا اگر هر تن قیر 7 میلیون و 500 هزار تومان محاسبه شود، دولت برای تولید 2.5 میلیون تن قیر باید 18 هزار و 750 میلیارد تومان (تقریبا همان رقم مصوب مجلس 19 هزار میلیارد تومان) هزینه کند. در حالی که میزان واقعی تولید و توزیع قیر 30 هزار میلیارد تومان است.

پولی که می‌توانست به صندوق توسعه ملی برود / ? شورای نگهبان مصوبه را برگشت می‌زند؟


وزارت نفت برای جبران این مابه‌التفاوت راهی جز اختصاص بخشی از درآمد فروش نفت که می‌تواند در صورت فروش، وارد صندوق توسعه ملی شده و در اختیار توسعه کشور قرار گیرد، به عنوان جایگزین مبلغ ثابت در نظر گرفته شده از سوی مجلس برای هر تن قیر، ندارد.


کارشناسان معتقدند شورای نگهبان می‌تواند با بازگشت این ماده از قانون بودجه 1401 به مجلس، در اصلاح آن کمک کند.


داستان قیر رایگان و رانت‌های متعلقه

در تمام سال‌های اخیر نهادهای نظارتی، دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و بسیاری از کارشناسان نسبت به رانت زا بودن این مصوبه بودجه‌ای مجلس معترض هستند.

حتی در سال 1398 دولت آن را در لایحه بودجه سال 1398 درج نکرد، اما با تغییر مجلس در اوایل خرداد ماه 1398، نمایندگان مجلس یازدهم بلافاصله قانون بودجه سال 1398 را در ماه اول با دو فوریت تغییر دادند و مجدداً گنجانده شدند.

موضوع تخصیص قیر رایگان در بودجه های سالانه

در گزارش سالانه برداشت از بودجه کشور آمده است که بیشتر حواله ها یا همان قیر رایگان به جای رسیدن به جاده های روستایی و بازسازی مناطق عقب مانده، به دست دلالان رسیده و سپس به کشورهای همسایه و منطقه قاچاق می شود. با جدیت در حال اجرای طرح های توسعه است و در این میان صادرکنندگان قیر که عوارض، مالیات و تعرفه گمرکی پرداخت می کنند خارج از این بازار باقی می مانند.

داستان قیر رایگان و رانت‌های متعلقه


در تمام سال‌های اخیر نهادهای نظارتی، دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و بسیاری از کارشناسان نسبت به رانت زا بودن این مصوبه بودجه‌ای مجلس معترض هستند.


حتی در سال 1398 دولت آن را در لایحه بودجه 1399 نیاورد ولی با تغییر مجلس در ابتدای خرداد 1399، نمایندگان مجلس یازدهم بلافاصله در همان ماه نخست با طرحی دو فوریتی، قانون بودجه 1399 را اصلاح و موضوع اختصاص قیر رایگان را بار دیگر به بودجه‌های سنواتی بازگرداندند.


در گزارش تفریغ بودجه سالانه کشور آمده که بخش‌های عمده‌ای از حواله‌ها یا خودِ قیرهای رایگان دریافتی به جای آنکه به راه روستایی و بازسازی مناطق محروم برسد به دست دلالان رسیده و سپس به کشورهای همسایه و منطقه که به شدت در حال اجرای طرح‌های توسعه‌ای هستند، قاچاق می‌شود. این در حالی است که صادرکنندگان قیر که عوارض و مالیات و تعرفه‌های گمرکی پرداخت می‌کنند، از این بازار جا مانده‌اند.


به گفته برخی کارشناسان، ردپای برخی پیمانکاران طرح‌های عمرانی نیز در انتقال حواله‌های قیر از قیرساز به مرزهای آماده قاچاق و همکاری آنها با قاچاقچیان مشهود است. به خصوص که برخی دستگاه‌های اجرایی از حواله‌های قیر رایگان برای تسویه حساب با پیمانکار بهره می‌برند.


 


مسئولان کرمانشاه باید از خام فروشی معادن قیر گیلانغرب جلوگیری کن

امام جمعه کرمانشاه بر جلوگیری از خام فروشی نفت تاکید کرد و گفت: مسئولان کرمانشاهی از خام فروشی نفت معادن قیر گیلانغرب جلوگیری کنند.

آیت الله مصطفی علما در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مصلی اعظم کرمانشاه برگزار شد.

اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با مسئولان کشور نسبت به خام فروشی به مسئولان کشور هشدار دادند.

وی افزود: باید با برنامه ریزی مدون از وابستگی 100 ساله کشور به نفت کاسته شود و به مسئولان استان کرمانشاه نیز نسبت به خام فروشی قیر در گیلانغرب هشدار می دهم.

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: بیگانگان هرگز به پیشرفت ایران فکر نکرده اند و همواره ملت ایران را تحریم کرده اند و با توجه به دستورات مقام معظم رهبری، کشور نباید مذاکرات و توافق هسته ای را به تاخیر بیندازد.

علما با اشاره به فرا رسیدن 29 فروردین ماه و روز ارتش گفتند: کارکنان ارتش از اوایل انقلاب اسلامی در کنار مردم بوده و مورد تایید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده اند. رهبر.

وی تاکید کرد: اگر امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقتدار و قدرت بالایی در خاورمیانه دارند به خاطر وجود اسلام و قرآن است.

امام جمعه کرمانشاه گفت: افرادی مانند سردار سلیمانی، صیاد شیرازی و حجازی عمر خود را در راه حکومت اسلامی سپری کردند و برای کشور اقتدار ایجاد کردند و امروز به برکت این شهدا دشمن نمی تواند ایران را تهدید کند.

علما با اشاره به میلاد امام حسن مجتبی(ع) می افزایند: پانزدهم ماه مبارک رمضان، میلاد امام حسن(ع) و هفته یاری مستضعفین است و امام حسن(ع) همواره با اموال خود به مستضعفین و مستضعفین کمک کرده است.


150 کیلومتر از معابر شهرستان گنبدکاووس بهسازی و آسفالت شد

شهردار گنبدکاووس با اشاره به تخصیص 25 هزار تن قیر برای این مجموعه اداری گفت: 150 کیلومتر از معابر شهری گنبدکاووس بهسازی و آسفالت شده است.

علی اصغر موسوی عصر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: با اختصاص 25 هزار تن قیر به شهرداری در سال جاری توانستیم تمامی معابر اصلی شهر و قسمت زیادی از کوچه ها و محلات قدیمی را آسفالت کنیم.

شهردار گنبدکاووس افزود: دو اکیپ شبانه روز در حال انجام آسفالت معابر هستند و تاکنون 150 کیلومتر از معابر و محلات شهر بهسازی و روسازی شده است.

وی گفت: تا پایان امسال 50 هزار تن قیر دیگر در اختیار شهرداری گنبدکاوس قرار می گیرد.

لازم به ذکر است گنبدکاووس با 411 هزار نفر جمعیت دومین شهر بزرگ استان گلستان است.