سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درج کمیسیون تلفیق در تعیین نرخ ارائه پتروشیمی ها در بودجه سال آی

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 از بازنگری در موضوع تعیین نرخ ارائه پتروشیمی ها در سومین جلسه این کمیته خبر داد و گفت: با توجه به نظرات مختلف، مرکز تحقیقات مصمم به تهیه کارشناسی است. گزارش و به کمیته ارائه کند.

حسینعلی حاجی دلیقانی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح سومین جلسه کمیته تلفیق لایحه بودجه 1402، اظهار کرد: این جلسه بیشتر درباره منابع تعیین قیر بود.

پیشنهادی مطرح شد که همان مصوبه مربوط به قیر در بودجه 1401 ملاک قرار گیرد اما به رای نیاورد و با کمی افزایش پیشنهاد دولت تصویب شد.

او توضیح داد: در بند «ک» تبصره یک لایحه بودجه 1402 آمده است: «به وزارت نفت اجازه داده می‌شود در سال آینده نسبت به فروش مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) از محل تحویل نفت خام (مازاد بر منابع بندهای «ب» و «ی» این تبصره) به پالایشگاه تا سقف 19 هزار میلیارد تومان اقدام کند.» این رقم در کمیسیون تلفیق به 25 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که درآمد حاصله به حساب خزانه واریز می‌شود تا مابه‌ازای آن قیر به دستگاه‌های مربوطه داده شود.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 با اشاره به بررسی موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در جلسه امشب این کمیسیون گفت: برای بررسی موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از مدیر کل صنایع پتروشیمی و پلیمری وزارت صنعت، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، رییس سازمان بورس، تامین اجتماعی نیروهای مسلح و تامین اجتماعی زیرمجموعه وزارت کار دعوت شده بود که آنها نظرات خود را بیان کردند. برخی از مسئولان معتقد بودند که در صورت افزایش قیمت گاز طبیعی به عنوان خوراک این مجموعه‌ها مشکلات و آثاری در کشور به وجود آمده و پتروشیمی‌ها به‌خصوص در زمینه تولید اوره نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند.

او افزود: مخالفان گران‌شدن نرخ خوراک پتروشیمی، مشکلات ناشی از فروش را مطرح کرده و اینکه تکلیف آنها این است که ارز را به نرخ 28 هزار و 500 تومان تحویل دهند. در مقابل موافقان معتقد بودند که گاز متعلق به همه ایران است و باید حداقل به قیمت مشابه نرخ نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی و 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد. در این صورت آنها از طریق فرآوری، صادرات خود را انجام می‌دهند.

حاجی دلیگانی افزود: با توجه به وجود نظرات مختلف، مقرر شد پژوهشگاه کار کارشناسی انجام دهد و گزارش خود را به کمیسیون ارائه کند.

پیش بینی می شود این بحث مهم در بودجه سال آینده گنجانده شود.

بر این اساس در این جلسه کمیته تلفیق درباره تعیین درصد خوراک پتروشیمی ها در لایحه بودجه تصمیمی نگرفت و بررسی این موضوع ادامه دارد.


60 هزار تن پروفیل فولادی در سبد خریداران در بورس کالا

 27 هزار تن گرد و غبار روی در این تالار معامله شد، تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز شاهد معامله 9 هزار و 992 تن مواد شیمیایی، 5 هزار و 207 تن مواد پلیمری و 750 تن قیر بود.معامله با 10 هزار تن میله وکیوم. ، 4440 تن استایرن

مونومر 1380 تن دی اتیل هگزانول، 500 تن مونومر وینیل استات، 300 تن تولوئن دی ایزوسیانات و 144 تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات خالص بود.

در این روز تالار صادراتی میزبان معامله 38 هزار و 898 تن قیر، 40 هزار و 350 تن فولاد تاکتال خوزستان، 24 هزار تن کنسانتره سنگ آهن برای توسعه معدنی و صنعتی صبانور و 2 هزار تن مس کاتد از سوی این استان بود. صنعت ملی مس ایران

4 هزار و 250 تن سیمان نیز در سامانه همسان سازی تجارت فروخته شد.

در بازار ثانویه 50 تن کالای حفاظتی 14 تن ورق

فروش برنج، تسمه و بند برنجی 6 تن، ضایعات شیشه 20 تن و ضایعات فلزی 3 تن. در این بازار 9 هزار و 937 قطعه ضایعات مونتاژ خودرو و 160 جعبه چوبی و در مجموع 229 هزار و 676 تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف بورس کالا معامله شد.


بهره برداری از دو پروژه پالایشگاه فرآورده های نفتی در بندرعباس

با حضور وزیر نفت، پایانه صادرات و واردات فرآورده های نفتی شرکت نفت سپاهان و کارخانه قیرسازی شرکت نفت جی در بندرعباس به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان گفت: این پایانه با 12 مخزن فرآورده های نفتی به ظرفیت کل 35 هزار متر مکعب در مدت سه سال با هزینه ای بالغ بر دو هزار میلیارد ریال در بندر شهید رجایی احداث شد.

محمد امیر نیکو سخن افزود: این پایانه سالانه ظرفیت صادرات و واردات 200 هزار تن فرآورده های نفتی را دارد.

 محصولات صادراتی این پایانه روغن های پایه گروه های اول، دوم و سوم و فرآورده های نفتی استخراجی (برای استفاده در صنعت لاستیک و کربن بلک و همچنین به عنوان افزودنی در صنعت روغن موتور) می باشد.

با راه اندازی این پایانه برای 50 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند.

همچنین کارخانه قیرسازی شرکت پالایش نفت جی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزات خلیج فارس در بندرعباس به بهره برداری رسید.

مدیر سایت شرکت پالایش نفت جی بندرعباس گفت: ساخت این کارخانه از سال 1398 در زمینی به مساحت سه هکتار آغاز و با هزینه ای بالغ بر 350 میلیارد تومان به پایان رسید.

نواب علیزاده افزود: ظرفیت تولید سالانه این کارخانه 600 هزار تن قیر است.

وی گفت: این کارخانه برای 100 نفر شغل ایجاد کرده است که در آینده با احداث کارگاه تولید بشکه و ظروف بسته بندی قیر افزایش خواهد یافت.

علیزاده افزود: شرکت پالایش نفت جی در سال گذشته 500 هزار تن فرآورده های نفتی پالایش شده و عمده فروشی صادر کرد و امسال نیز 300 هزار تن صادر کرد.

وی گفت: شرکت پالایش نفت جی از سال 95 با احداث پایانه صادراتی به ظرفیت 24 هزار تن در بندر شهید رجایی در بندرعباس تاسیس شده و زیرمجموعه شرکت نفت جی اصفهان است.

معاون بهره برداری شرکت پالایش نفت جی گفت: کارخانه قیر پالایش نفت جی بندرعباس از دو روش اختلاط (اختلاط در محدوده دمایی 130 تا 150 درجه سانتیگراد) و هوادهی به خوراک اولیه قیر تولید می کند.

سعید ابراهیمی افزود: 80 درصد از جذب شدگان این طرح نیروهای بومی هستند.


وعده های جدید وزیر نفت در بندرعباس

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه بهره برداری از پروژه های نفتی هرمزگان در بندرعباس در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با دهه مبارک فجر پروژه های بالادستی و پایین دستی نفت با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد دلار انجام می شود.

باز شد، مورد بهره برداری قرار گرفت و همچنین رها شد.

وی با بیان اینکه کارخانه تولید و ذخیره سازی قیر با تلاش صندوق نفت احداث شده است.

افزود: 350 میلیارد تومان در این کارخانه که سالانه نزدیک به 600 هزار تن قیر تولید می کند سرمایه گذاری شده است و توسعه اسکله صادراتی و ... واردات فرآورده های نفتی به پایان رسیده است.

وزیر نفت با اشاره به مزیت کارخانه تولید و ذخیره سازی قیر گفت: یکی از کارهای عمرانی در کشور تامین قیر راه هاست.

بنابراین قیر تولیدی این کارخانه پاسخگوی نیاز استان و استان های همجوار است. و بیش از 60 درصد صادر خواهد شد.

وی از توسعه میادین نفتی اسفند ماه خبر داد و افزود: امروز 16 هزار بشکه نفت به تولید نفت ایران اضافه شد و 110 میلیون دلار به میزان تولید نفت در کشور افزوده می شود.

وی با بیان اینکه از 350 هزار بشکه نفت تولیدی پالایشگاه بندرعباس 120 تا 130 هزار بشکه نفت تولید می شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و بهره گیری از توان پیمانکاران، سازندگان و سازندگان داخلی داخلی. سازندگان 8000 نفر را استخدام خواهند کرد.

اوجی با بیان اینکه ایران به یکی از شش کشور جهان در تولید کک قارچ تبدیل شده است.

ادامه داد: دیگر در پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان دومین پالایشگاه نفت کوره یا مازوت تولید نخواهیم کرد و مازوت یا نفت کوره تولید نمی کنیم. تبدیل به ارزش افزوده خواهد شد.

وی از تکمیل طرح توسعه میدان گازی کیش با حفاری 14 حلقه چاه خبر داد.

گفت: اجرای خط لوله 210 کیلومتری میدان کیش تا پالایشگاه عسلویه در فازهای 6، 7 و 8 نزدیک به 900 میلیون دلار هزینه دارد. شرکت به تاسیسات دریایی

اوجی با بیان اینکه تمامی این طرح ها توسط کارشناسان، شرکت های دانش بنیان و دانش فنی ایرانی اجرا می شود.

افزود: هر کدام از این طرح ها اشتغال زایی خوبی برای استان ایجاد می کند.

وی با اشاره به تولید روزانه 800 هزار بشکه نفت خام در دو پالایشگاه استان هرمزگان، گفت: استان هرمزگان مرکز پالایش فرآورده های نفتی کشور است و با احداث پالایشگاه های شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران، ظرفیت پالایش این استان به 1.8 میلیون بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت افزود: همچنین به استاندار هرمزگان و مردم استان قول می دهیم که تا پایان امسال خط لوله گاز میناب به سیریک و تا پایان اسفند 1402 از سیریک به جاسک راه اندازی شود.

اوجی اذعان داشت: جا دارد از مهدی دوستی استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم استان در بحث سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز استان تشکر کنیم.


سرانه قیر در استان ها رو به افزایش است

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 با اشاره به افزایش منابع برای تامین قیر دستگاه های اجرایی پس از اصلاح بند (ک) تبصره یک لایحه بودجه، گفت: با توجه به تغییرات در منابع در این بخش شاهد افزایش سرانه قیر در استان ها خواهیم بود.

سید کاظم دلخوش با اشاره به تصویب طرحی در چارچوب بند (ک) تبصره لایحه بودجه که به موضوع تامین منابع قیر رایگان در اختیار دستگاه های اجرایی می پردازد، گفت: تصویب ارائه قیر رایگان. منابع، که

در گذشته بر این اساس به تصویب شورای نگهبان رسید که پالایشگاه ها باید مواد اولیه قیر (واکیوم استیک) را به ارزش 19 هزار میلیارد تومان در اختیار دستگاه های اجرایی موضوع این قانون قرار دهند.

وی تاکید کرد: امسال نیز بر اساس همین روش و مصوبه قانونی پیش رفتیم، اما عرضه قیر رایگان را به 25 هزار میلیارد تومان رساندیم و این موضوع در کمیته تلفیق لایحه بودجه به تصویب رسید.

این نماینده مجلس با اشاره به اثرات افزایش منابع در این بخش ادامه داد: با توجه به تغییر منابع در این بخش، شاهد افزایش سرانه قیر در استان ها خواهیم بود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده تاکید کرد: با توجه به افزایش منابع در این بخش، تقریبا یک سوم سرانه قیر در استان ها افزایش می یابد.

دلخوش تصریح کرد: همچنین سهم وزنی قیر دستگاه های اجرایی با توجه به این تغییرات منابع افزایش می یابد تا بتوانند با مشکلات مربوط به آسفالت معابر مقابله کنند.